Tuesday, March 8, 2011

:: Saya Dan Telinga Saya

Yea! yea! saya dapat kembali telinga saya. Jadi saya mengumumkan hari ini saya ada telinga baru! erk..sesuai ke?  Erm, kenapa la plak tiba2 terkinja2 mcm dapat emas je kan..

Ceritanya begini. Sebenarnya masalah telinga saya ni dah lama. Tapi baru jumpa doctor untuk cek telinga ni dalam 2 minggu lepas. Tu lah nye. Terlebih suka korek telinga. Suka korek ye! Bukan x korek!huhu. Dan disebabkan rajin sgt nk mengorek telinga, jadilah banyak earwax..Yurks! Dan disebabkan itu juga..saya menjadi tidak dengar. 

Maksudnya di sini, saya kerap mengorek telinga dan salah teknik untuk membuang tahi telinga tu dan menjadikan benda tu jadi ke dalam. Makin lama makin ke dalam dan akhirnya...telinga pun tersumbat..Jadilah muka cantik tapi pekak. Jumpa doc hari tu, dia bagi saya ubat titis. Saya kena guna selama seminggu dan lepas seminggu saya kena dtg balik. Tapi doctor ada cakap, kalo saya pandai guna ubat tu, saya x perlu datang balik. Jadi saya ni kategori pandai guna kot...so sampai hari ni saya x pergi pun jumpa doctor tu lagi.

Agak sengsaralah waktu pakai ubat tu. Saya jadi demam yang agak demam jugak lah. Antibodi x kuat. Doctor tu pun x bg saya antibiotik. Dia cakap antibiotik x sesuai untuk saya. Macam pelik je doc ni. kan? Dekat seminggu saya suffered sorang2.sedih3. Tapi sekarang telinga saya semakin dengar tapi saya dalam proses nk membersihkan telinga lah. Dan saya dah boleh jawab telefon dengan meletakkan telefon di mana-mana telinga yang saya suka!

Okeh lah, info tentang telinga boleh klik di sini. (saya rasa ni indon punya website lah tapi info dia still can use..)

Dan tips membersihkan telinga boleh jumpa di sini. Banyak lagi website lain tapi ini sahaja yang sempat saya google kan.




 x kan lah saya nak bubuh gambar telinga saya kan? x berapa nak sesuaiiii.....Gambar saya waktu di ofis lama di JB dulu.


Dan saya di Mahkota Hotel, Melaka. 


Sampai sini je lah entry yang ini. Oh, lagi satu, kalau rasa telinga x berapa nak dengar, boleh lah pergi check and ear cleaning dekat hospital kerajaan. RM 1 sahaja untuk caj pendaftaran. Saya ni pergi klinik swasta jadi kos pun lain. x pe...company bayar. Sebab saya x sempat nak ke hospital kerajaan atau poliklinik 1 Malaysia..tu yang pergi mana dekat je. Tu yang untuk datang kali ke 2 saya macam malas je sebab nanti company yang kedekut ni bising plak. 

Ok. sampai jumpa nanti!

p/s: Ada orang yang sanggup nak share telinga dengan saya if takdir betul2 saya pekak. Tapi..telinga saya sudah berfungsi balik! x perlu nk sharing is caring! woot..woot...



2 comments:

  1. pttlah krg bckp ms kt wed fau tu..hehehe :P
    korek pki apekah?
    penah dgr klau korek gn cottonbuds xelok..

    ReplyDelete
  2. haha...kenduri fau tu kurang bercakap sbb demam. batuk2. kenyang makan pun yer gak :D

    aah...kalo nk pkai cottpnbuds tu kena minggir2 je..cottonbuds la wat benda tu lg masuk ke dalam.huhu.pkai yg besi tu tp jgn rodok dalam2....tu je...

    ReplyDelete